En av de tre deltagarna
var Vägverket som ville ha ett"miljöljus" vilket skulle
ge optisk ledning för bilisterna. Istället för att se upp mot
den starkt belysta slalombacken som ligger ovanför, och kanske bli bländade
av det starka ljuset ska blicken söka sig till vägbanan. Samma tanke
finns även uppe på backkrönet där bergsljuset ska parera
skenet från Östrandsfabriken. Projektet är av försöksverksamhet
och är tillsammans med Vägverkets bergs och brobelysning uttryck
för en miljöbelysning som i funktion ska ersätta traditionell
stolpbelysning. Ledbelysning placerade mellan vägbanor i form av blå
lampor är också en form av samma idé.
När Vägverkets tankar om ljus skulle förverkligas kom Lars
Bylund och hans ljuskonsultfirma Pelk in i bilden. Förutom de funktionella
egenskaperna med ljuset ville Bylund betona ett estetiskt förhållningssätt
som mycket viktigt vid framtagningen. Bergets utseende inbjöd till att
lägga släpljus på för att framhäva formen och samtidigt
glänta lite på det "trollska"som kan anas därinne
i berget.
I sammanhanget kan nämnas att Skönviksbackens ljus är en mindre
parallell till det ljus han gjorde till operan i Oslo där konceptet byggde
på fjorden, berget och bergakungens sal. Lars Bylund som arbetar på
en internationell bas har också gjort en fascinerande ljusballong(30x10x8,5
m) i Wien 1995 tillsammans med konstnären Monica Gora. Med henne har
han samarbetat flera gånger i Sundsvall, bl.a. ett par rondeller och
en skulpturgrupp vid Södermalms skola.